PENGENALAN
Pengurusan
tingkah laku dapat ditakrifkan sebagai satu rancangan untuk memodifikasikan
tingkah laku yang bermasalah kepada satu matlamat yang telah ditetapkan dengan
teknik yang sesuai. Terdapat juga dua (2) jenis tingkah laku iaitu tingkah laku
positif dan juga tingkah laku negatif. Tingkah laku yang positif adalah tingkah
laku yang baik yang wajar untuk dicontohi serta dengan adanya tingkah laku ini
ianya akan membuat para pelajar bersemangat melibatkan diri dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Manakala tingkah laku negatif pula adalah tingkah
laku yang memberikan atau mendatangkan masalah serta akan menganggu proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Disiplin pula adalah sikap yang selalu
tepati janji, sehingga orang lain mempercayainya, kerana tujuan utamanya untuk
mendisiplinkan diri serta bagi memperoleh kepecayaan dari orang lain
ISI PENTING
Peraturan dan Disiplin Murid
Peraturan ialah undang-undang yang
telah ditetapkan untuk menentukan tahap ketenteraman, keharmonian, dan
kelicinan perjalanan aktiviti- aktiviti dalam masyarakat. Manakala peraturan
sekolah merupakan satu persetujuan yang dipersetujui bersama oleh warga sekolah
dalam mengawal disiplin dan tingkah laku manusia yang berada di dalamnya.
Disiplin terbahagi kepada dua (2) iaitu disiplin asas dimana melibatkan
individu dan masyarakat yang lebih besar serta mematuhi peraturan-peraturan
yang telah ditetapkan oleh institusi-institusi bukan formal dan formal yang
wujud dalam masyarakat demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan hidup.
Seterusnya, disiplin instrinsik atau kendiri iaitu disiplin yang lahir dalam
diri individu. Disiplin yang dimaksudkan adalah berdasarkan empati, sifat
kesedaran yang sivik, moral, agama, dan pergaulan yang tinggi dalam masyarakat.
Faktor yang mempengaruhi tahap disiplin para pelajar iaitu diri sendiri, rakan
sebaya, dan keluarga.
Pengurusan Devian
Didefinisikan sebagai perlakuan yang menyimpang atau melencong. Azizi et al (2005) menyatakan
bahawa tingkahlaku devian membawa maksud tingkah laku yang melanggar norma -
norma masyarakat tertentu. Ianya juga ditakrifkan sebagai sebarang tingkah laku
yang tidak memahami norma-norma sosial sesuatu kumpulan atau masyarakat
(Rohana, 1996).
Salah Laku
Jenayah,
kelakuan negatif, membolos dan menipu
Pekeliling
1)
Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 8/2001 Pemantapan Pengurusan Disiplin di Sekolah
2)
Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 9/2001 Penglibatan Pelajar Dengan Kegiatan Negatif
3)
Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil. 1/1983 Garis Panduan Kempen Anti Merokok di Sekolah-Sekolah
4)
Surat Pekeliling
Ikhtisas Bil.8/1983 Mengenakan Hukuman Biasa Terhadap Murid-murid Yang
Melakukan Salah Laku Yang Tidak Dinyatakan Dalam Peraturan-peraturan Pelajaran
5) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.12/1978 Pakaian Seragam Sekolah-Sekolah
6) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.2/1977 Pakaian Murid-Murid Perempuan Di Sekolah-sekolah Menengah Bantuan Penuh/Kerajaan
7) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/1997 Sekolah Sebagai Kawasan Larangan Merokok
8) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.2/1976 Potongan Rambut Murid-Murid
5) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.12/1978 Pakaian Seragam Sekolah-Sekolah
6) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.2/1977 Pakaian Murid-Murid Perempuan Di Sekolah-sekolah Menengah Bantuan Penuh/Kerajaan
7) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 5/1997 Sekolah Sebagai Kawasan Larangan Merokok
8) Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.2/1976 Potongan Rambut Murid-Murid
RUMUSAN
Kesimpulan dariapada ini keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran bergantung
kepada strategi pengurusan terhadap bilik pembelajaran itu. Seterusnya, unsur fizikal, interaksi dalam
bilik pembelajaran dan juga juga iklim pengurusan bilik darjah yang positif harus ditekankan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik pembelajaran. Akhir sekali, pihak sekolah, guru-guru,
dan para pelajar perlu memainkan peranan masing-masing agar strategi pengurusan bilik pembelajaran ini
tercapai serta berjalan dengan sempurna.
PETA MINDA
RUJUKAN
1) Asiyai, Romina. Students Perception of The of Their Classroom Physical Learning Environment and Its
Impact on Their Learning and Motivation. College Student Journal. Nigeria. 2014
2) Lauren Madden, Gail Jones, Gina Childers, Teacher Education: Modes of Communication within Asynchronous
and Synchronous Communication Platform, Journal of Classroom Interaction. United States. 2017
3) Evelina BALAS. Determining The Factors Contributing to The Use of a Communication Method in The Classroom.
Journal Plus Education/Educatia Plus. Romania. 2014
4) Fatin Muneerah Arrifin (2015). Strategi Pengurusan Bilik Pembelajaran. (Slaid Pembentangan)
Diperoleh daripada : https://www.slideshare.net/jesycanandoh/kps-powerpoint-strategi-mengurus-bilik-darjah

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.