BAB 9 PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
Bimbingan.
Program bimbingan dan kaunseling di sekolah diperkenalkan
adalah sebagai respond kepada keperluan manusia yang keliru dan menjadi punca
berbagai-bagai cabaran dalam pertumbuhan seseorang. Bagaimanapun tugas hakiki seorang
guru di sekolah adalah mengajar. Tumpuan utama mereka ialah menyampaikan
pengetahuan dan membina perkembangan minda pelajar dan tidak memperoleh masa
yang mencukupi bagi membantu pelajar secara lansung tetang perkara yang tidak
berkaitan dengan pembelajaran. Oleh itu, seorang kaunselor yang ditugaskan khas
dengan program yang tersusun untuk membantu murid menghadapi cabaran yang
berkaitan adalah amat penting.
Ciri-ciri bimbingan
Ø
Diberikan kepada semua murid untuk perkembangan
diri mereka
Ø
Dilakukan secara kolaboratif dengan kaki tangan
lain disekolah
Ø
Murid menyertai bimbingan secara sukarela
Penasihatan.
Penasihatan merupakan satu strategi menyelesaikan masalah
tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat. Ianya merupakan salah satu
cara yang mudah untuk mengelakan diri daripada memahami, memeriksa dan
menjelajah masalah yang dihadapi oleh orang lain. Penasihatan juga boleh
dikenali sebagai satu ajaran / petunjuk yang baik, peringatan kepada seseorang
tetang pelbagai hal.
Ciri-ciri penasihatan
Ø
Bertujuan membantu seseorang memahami punca
sesuatu masalah pada kerjaya dan pelajaran
Ø
Digunakan untuk tujuan psiko sosial serta
isu-isu penambahbaikan.
Ø
Pertemuan bagi menjalankan penasihatan perlu
dirancang dan dipersetujui oleh kedua-dua pihak iaitu individu yang terlibat
dan penasihat.
Mentoring.
Merupakan satu program yang dilaksanakan di sekolah serta
dikenali sebagai program mentor mentee. Program ini dijalankan dengan
menyediakan seorang atau lebih guru yang mempunyai mentee iaitu murid yang
terdiri daripada 2 hingga 15 orang. Guru yang berperanan sebagai mentor akan
menjadi tempat rujukan jika pelajar mempunyai masalah yang berkaitan
pembelajaran dan sebagainya.
Ciri-ciri mentoring
Ø
Mempunyai hubungan yang kekal antara mentor dan
mentee sehingga tamat pengajian
Ø
Perjumpaan lebih kepada informal dan berlaku
apabila mentee memerlukan nasihat, bimbingan atau sokongan.
Ø
Mentor perlu mempunyai pengalaman dan mempunyai kelayakan
yang mencukupi seperi guru di sekolah, pensyarah di universiti dan pekerja yang
lebih senior di alam pekerjaan.
Proses bimbingan dan penasihatan.
Setiap individu memerlukan bimbingan dan nasihat sejak ia
dilahirkan sehingga meninggal dunia. Dalam konteks sebagai guru yang berhubung
rapat dengan usaha mendidik anak muridnya, pasti tidak telepas daripada memberi
bimbingan dan nasihat. Bagi pihak pelajar pula, keperluan menerima bimbingan dan
nasihat daripada guru adalah sesuatu yang sangat diharapkan.
Kesimpulan.
Bimbingan, penasihatan dan mentoring merupakan satu program
yang penting di sekolah bagi memastikan para pelajar mampu menumpukan perhatian
sepenuhnya terhadap pembelajaran mereka tanpa memikiran tentang masalah-masalah
yang mampu menjadi punca utama kemerosatan bukan sahaja dalam akedemik malah
terhadap akhlak dan disiplin mereka kerana sekolah telah menyediakan satu
tempat yang boleh menjadi rujukan mereka bagi mendapatkan nasihat, bimbingan
dan tujuk ajar terhadap masalah yang dihadapi.
Rujukan
Azmi, S. (Dis,
2012) Pengurusan penasihatan murid.
Dimuat turun dari https://prezi.com/wfctr3oyurye/pengurusan-penasihatan-murid/
Ramli, R. (Jul,
2013) Pengurusan Pembelajaran ( Tajuk :
Pengurusan penasihatan murid )_Tugasan Kumpulan Sem 1_UTHM. Dimuat turun
dari https://www.slideshare.net/rosdiramli80/pengurusan-penasihatan-murid-pengurusan-pembelajaran-tajuk-kepimpinanan-peringkat-sekolah-dan-kepimpinan-guru-tugasan-kumpulan-sem-1uthm
Yumus, K. &
Samad, N. (2006) Bimbingan &
penasihatan falsafah, kemahiran, proses dan etika. Malaysia : Universiti
Pendidikan Sultan Idrispenerbit
Salleh A.,
Mahmud, Z. & Amat, S. (2006) Bimbingan
dan kaunseling sekolah. Malaysia : Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.