Pengurusan merupakan proses merancang, mengorganisasi,
memimpin dan mengawal usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber yang
terhad bagi mencapai matlamat yang optimum. Menurut Mok Soon Sang (2011), bilik
darjah dalam konteks pendidikan ialah sebuah bilik yang mengandungi sekumpulan
pelajar berada di bawah jagaan seorang guru untuk menjalani aktiviti pengajaran
dan pembelajaran. Jadi konsep pengurusan bilik darjah menurut Richards (1990),
adalah sebagai organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pengerakan
serta interaksi murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat
dilaksanakan dengan berkesan. Selain itu, menurut Alberto & Trautman
(1986), pengurusan bilik darjah boleh didefinisikan sebagai kemahiran guru
menguruskan masa, ruang, sumber pembelajaran, peranan dan tingkah laku murid
dalam menyediakan suatu iklim yang sesuai untuk pembelajaran. Pengurusan bilik
darjah juga merupakan faktor penting dalam mempengaruhi motivasi, tahap
penglibatan murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta tingkah laku
dan sikap murid di dalam bilik darjah.
Bagi
melaksanakan peranan pengurus yang berkesan, guru perlu tahu ilmu mengurus
bilik darjah dari segi iklim dan budaya persekitaran bilik darjah. Persekitaran
pembelajaran yang kondusif mempunyai keupayaan untuk merangsang minat dan
semangat murid untuk terus belajar. Iklim yang dapat memotivasikan murid
merujuk kepada suasana atau budaya yang dapat mewujudkan motif dalam diri murid
untuk bertindak ke arah mencapai matlamat pembelajaran. Terdapat beberapa
faktor yang menyumbang kepada suasana tersebut iaitu persekitaran fizikal, persekitaran
psikososial dan peraturan dan rutin bilik darjah. Persekitaran fizikal di dalam
bilik darjah merangkumi aspek susunan dan reka bentuk fizikal, sumber bahan
pembelajaran, ruang atau sudut pembelajaran, ruang pada dinding, pencahayaan,
pengudaraan dan perabot serta aspek kebersihan. Bilik darjah yang teratur,
kemas dan bersih dapat memberikan gambaran keselesaan kepada murid dan mereka
hendak berada di dalam bilik tersebut. Keadaan ini memberi kesan kepada
kemampuan guru menguruskan kelasnya dengan berkesan. Selain itu, dari segi
persekitaran psikososial pula merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi
individu dengan persekitaran sosialnya. Persekitaran psikososial yang sihat
mempunyai ciri-ciri seperti suasana selesa dan mesra, menggalakkan pembelajaran
koperatif, suasana yang merangsang pembelajaran dan sensitif dan peka kepada
perbezaan individu. Faktor yang memberikan kesan kepada persekitaran
psikososial yang sihat ialah pendekatan pengajaran guru semasa di dalam bilik
darjah. Seterusnya, peraturan dan rutin bilik darjah. Guru yang berkesan akan
membentuk peraturan dan prosedur di dalam bilik darjahnya agar dapat
mengurangkan gangguan dan meningkatkan pembelajaran. Peraturan mesti ringkas
dan jelas, bermakna dan dipersetujui oleh murid serta mesti adil dan bertujuan
membantu proses pembelajaran. Pengurusan rutin bilik darjah pula melibatkan
tugas guru dalam 3 bidang utama iaitu (1) penyediaan, pentafsiran dan
penyediaan rekod, (2) penyediaan pelaksanaan rutin bilik darjah dan (3)
pelaksanaan tugas-tugas lain.
Kemahiran
mengurus bilik darjah adalah penting untuk dikuasai oleh guru bagi mewujudkan
pengurusan bilik darjah yang berkesan. Antara kemahiran mengurus bilik darjah
adalah kemahiran merancang, mengelola, mengawal dan menjalin hubungan dengan
murid. Semasa merancang, guru merujuk sukatan pelajaran untuk menentukan
objektif dan hasil pembelajaran seterusnya memilih topik, pendekatan, strategi,
kaedah yang sesuai dan juga aktiviti, pengalaman pembelajaran, penetapan tempoh,
membentuk penilaian, sumber pengajaran dan pembelajaran, pemulihan dan
pengayaan. Kemahiran mengelola adalah arahan dan peraturan yang jelas perlu
diberikan serta mengatur aktiviti dan membahagi kumpulan untuk memahami tujuan
pembelajaran dan peranan mereka untuk kelancaran proses pembelajaran. Di
samping itu, kemahiran mengawal memerlukan guru memantau dan memberi bimbingan
supaya murid tidak menimbulkan masalah seterusnya dengan memberi aktiviti
pemulihan dan pengayaan. Seterusnya, kemahiran menjalin hubungan dengan murid.
Guru sebagai penggerak dan pemimpin bilik darjah perlu menetapkan peraturan
bagi mengelak tingkah laku negatif dan guru menggalakkan kerjasama antara
murid. Guru juga perlu mengambil berat kebajikan murid supaya murid merasa
selamat, yakin dan disayangi.
Strategi
dan kaedah memberikan peluang kepada guru mempelbagaikan penyampaian
bersesuaian dengan keperluan, tahap pencapaian di samping mengambil kira
perbezaan dalam kalangan murid. Guru yang efektif juga akan mengambil kira gaya
pembelajaran yang berbeza dalam kalangan muridnya. Terdapat beberapa strategi
yang digunakan oleh guru dalam mengurus bilik darjah. Antaranya adalah
Autoritarian, permisif (kebebasan), modifikasi tingkah laku murid dan
demokratik. Pendekatan authoritarian adalah guru menetapkan peraturan-peraturan
dan penguatkuasaan dilakukan tanpa sifat tolak ansur. Tingkah laku murid
dikawal dengan memberi arahan dan penyeliaan dijalankan secara berterusan. Guru
jenis ini wujudkan suasana pembelajaran yang tertekan dan suasana kelas yang
tidak kondusif. Selain itu, pendekatan secara permisif iaitu guru memberi
kebebasan sepenuhnya kepada murid dengan tujuan untuk memperkembangkan potensi
masing-masing. Guru mengalakkan murid bertanggungjawab atas pembelajaran
mereka. Seterusnya, pendekatan modifikasi tingkah laku murid adalah guru
memberikan kata pujian dan ganjaran untuk menggalakkan tingkah laku yang
diingini serta mengurangkan tingkah laku yang tidak diingini. Dendaan juga
digunakan sebagai pengukuhan negatif terhadap tingkah laku yang tidak diingini.
Akhir sekali, pendekatan demokratik adalah guru berkongsi tanggungjawab dengan
muridnya. Perkongsian tanggungjawab akan membantu murid untuk bina penghargaan
kendiri.
Kesimpulannya,
pengurusan bilik darjah meliputi satu bidang yang luas. Pengurusan ini
merangkumi kebolehan guru merancang, mengelola, mengawal dan membuat refleksi
agar proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan lancar dan
berjaya memajukan murid-murid. Pada masa yang sama, guru juga perlu mengambil
kira keperluan murid-muridnya iaitu keperluan fisiologii, psikologi dan
akademik. Pengetahuan tentang keperluan murid akan membantu perancangan
pengajaran. Di samping itu, perhubungan antara guru dengan murid memainkan
peranan penting dalam mewujudkan suasana pembelajaran yang sihat di dalam bilik
darjah. Pada masa yang sama, guru perlu mempunyai pengetahuan, kemahiran dan
nilai-nilai tertentu untuk menjadikan seorang guru yang efektif dalam
pengurusan bilik darjah.
RUJUKAN
Haliza Hamzah & Joy Nesamalar Samuel. (2009).
Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Selangor. Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Suhaimi Taat.
(2012). Pengurusan Bilik Darjah Berkesan. Diperoleh daripada http://eprints.ums.edu.my/4441/1/nc0000001734.pdf
Aflah. (2017). Konsep Pengurusan
Bilik Darjah. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/document/358759081/Nota-Edup304

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.