music

Tuesday, 18 December 2018

BAB 4 PENGURUSAN MURID



BAB 4 PENGURUSAN MURID

Pengurusan murid
Pengurusan boleh ditakrifkan sebagai proses sosial yang di bentuk bagi memastikan kerjasama, penglibatan dan penyertaan orang lain terhadap sesuatu objektif yang ditetapkan. Dalam menguruskan murid, pengurusan ini kebiasaanya melibatkan sikap, akedemik dan peribadi semua pelajar sekolah rendah hinggalah sekolah menegah. Penolong kanan hal ehwal pelajar diberikan tanggungjawab sepenuhnya sebagai pengurus dalam bidang ini. Pengurusan murid merupakan suatu bidang yang penting di sekolah. Oleh itu, pengurusan ini perlulah sentiasa dikendalikan dengan menggunakan kaedah yang terbaik.
Pengurusan murid di sekolah dilaksanakan dengan kaedah yang tersusun untuk memastikan sebuah sekolah itu memenuhi ciri-ciri organisasi yang berjaya dalam bidang akedemik dan kokurikulum. Penolong kanan hal ehwal pelajar bertanggungjawab dalam pengurusan murid sentiasa bertanggungjawab kepada pengetua bagi memastikan falsafah pendidikan kebangsaan tercapai.

Konsep pengurusan murid
Pengurusan murid merupakan satu proses mengendalikan sumber manusia dan fizikal dengan tujuan untuk mencapai matlamat pada tahap yang memberansangkan. Dalam waktu yang sama pengurusan yang dilaksanakan dapat memberi rasa kepuasan serta memupuk semangat kerja sama dan disiplin dalam kalangan ahli yang terlibat. (Omardin, 1996)
Mengurus rekod murid merupakan satu bidang pengurusan yang bertanggungjawab menjaga, mengawal dan menerima rekod yang berkaitan dengan murid termasuklah proses mejaga dan memelihara bukti dan maklumat murid ke dalam bentuk rekod. Perlaksanaan pengurusan maklumat ini dijalankan agar maklumat yang berkaian dengan murid dapat disusun dan disimpan dengan teratur, cekap dan selamat.

Jenis-jenis rekod murid
    Ø   Rekod pendaftaran
    Ø  Rekod kutipan yuran
    Ø  Rekod himpunan 001 & 002
    Ø  Rekod profil
    Ø  Rekod prestasi
    Ø  Jadual kedatangan

Kesediaan murid belajar.
Kesediaan merupakan perkataan yang berasal dari kata sedia yang membawa maksud rela dan sanggup manakala belajar pula adalah aktiviti yang dilakukan oleh seseorang dengan sengaja untuk memperolehi suatu konsep, pemahaman atau pengetahuan baru sehingga mengubah tingkahlaku dan pemikiran mereka (Ahmad Susanto, 2013). Oleh itu dapat disimpulkan bahawa kesediaan murid belajar membawa maksud persediaan atau keupayaan murid untuk menimba ilmu dan mendapatkan pengalaman pembelajaran baru.
Kesedian murid belajar mempunyai beberapa jenis kesediaan seperti kognitif, kesediaan psikomotor dan kesediaan afektif. yang dipengaruhi oleh warisan, kematangan sosial, kematangan emosi dan persekitaran.

Memontivasikan murid.
Montivasi merupakan sesuatu yang berkait rapat dengan tingkah laku individu (Salvin, 2003). Konsep montivasi dapat disimpulkan sebagai peransangan yang membangkitkan & mengekalkan minat seseorang kearah mencapai matlamat tertentu. Antara peranan guru dalam memontivasikan pelajar adalah dengan menyediakan ganjaran, meningkatkan rasa hormat diri, mengambil berat keperluan pelajar dan lain-lain lagi.

Faktor montivasi
Ø  Minat
Menumpu kepada perkara yang mendatangkan kepuasan dan memenuhi minat 

Ø  Naluri dan inkuiri
Naluri dan sikap ingin tahu amat penting bagi membangunkan montivasi seseorang dalam melakukan sesuatu perkara. Contohnya, apabila seorang murid mempunyai naluri dan inkuiri dalam pembelajaran mereka, murid tersebut telah mempunyai montivasi untuk meneruskan pembelajaran mereka.
Ø  Desakan & keperluan
Apabila seseorang dalam keadaan terdesak dan ingin memenuhi keperluan mereka, secara tidak lansung mereka akan termontvasi dalam melakukan apa-apa aktiviti bagi memenuhi desakan dan keperluan mereka

Ø  Sikap & harapan
Seseorang murid yang mempunyai sikap positif terhadap sesuatu aktiviti, misalnya pembelajaran, akan memotivasi perasaan dan tindakannya kea rah menjalankan aktiviti pembelajaran secara aktif dan bermakna


Rujukan :
Oppie, M. (Mar , 2014) Pengurusan rekod murid. Dimuat turun dari  https://www.slideshare.net/jojomimi/pengurusan-rekod-murid
Susanto, A. (2013) Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar.Jakarta : Prenadamedia Group
Bukhari , I. (Nov, 2015.) Pengurusan Murid.  Dimuat turun dari https://www.slideshare.net/izyanbukhari/pengurusan-murid-55149545

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.