- Gaya kepimpinan
- Organisasi sekolah
- Kepimpinan peringkat sekolah
- Kepimpinan guru
PENDAHULUAN
Kepimpinan dapat didefinisikan sebagai sesuatu kegiatan atau seni ketua
yang boleh mempengaruhi orang lain bagi tujuan menjalinkan kerjasama dengannya
dalam sesebuah kelompok tersebut (Amerjit Singh, 2017). Menurut Norhannan Ramli
(2016), kepimpinan merupakan keupayaan seseorang mempengaruhi minda dan gelagat
individu yang berada dalam sesebuah organisasi untuk mencapai matlamat
organisasi mengikut struktur dan prosedur tertentu. Oleh itu, kepimpinan dapat
dirumuskan sebagai keupayaan individu dalam mempengaruhi pemikiran dan gelagat
seseorang individu dalam mencapai sesuatu matlamat dalam sesebuah pertubuhan
atau lebih dikenali sebagai organisasi. Manakala
organisasi pula bermaksud kesatuan yang terdiri daripada bahagian-bahagian
dalam sesuatu pertubuhan untuk tujuan-tujuan tertentu (Kamus Dewan Edisi
Keempat, 2010). Oleh itu dapat disimpulkan bahawa organisasi merupakan sesuatu pertubuhan yang merangkumi
beberapa orang ahli tertentu.
ISI PENTING
Tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini
ialah gaya kepimpinan, organisasi sekolah dan kepimpinan guru di sekolah.
Menurut Hamedah Wok Awang (2010), gaya
kepimpinan perlu disesuaikan dengan personaliti pengetua dan guru besar serta
kelompok manusia yang dipimpinnya. Menurut beliau lagi, mereka perlu mengetahui
kekuatan dan kekurangan diri serta membina gaya kepimpinan. Terdapat tiga teori
gaya kepimpinan iaitu, Teori Sifat, Teori Tingkah Laku dan Teori Kontengesi.
Isi yang seterusnya ialah organisasi kepimpinan. Berdasarkan
petikan dari Utusan Borneo Sabah, organisasi pendidikan memerlukan kepimpinan
yang berkesan. Kepimpinan merupakan satu faktor yang dianggap penentu dalam
kejayaan sebuah organisasi. Keupayaan pemimpin menjalankan peranan dalam sebuah
organisasi menjadi nadi utama untuk menjamin keberkesanan seterusnya membawa
kepada pencapaian objektif visi dan misi organisasi.
Seterusnya, kepimpinan guru di sekolah. Dalam topik ini juga
saya telah mempelajari bagaimana seorang guru perlu memainkan peranan yang
penting sebagai pemudah cara. Guru juga perlu menguasai sepenuhnya ciri-ciri
pembelajaran abad 21 untuk mencapai konsep 4K 1N iaitu kritis, komunikasi,
kreativiti, kolaboratif serta nilai dan etika.
RUMUSAN
Kesimpulannya,
organisasi dan kepimpinan amat penting dalam sesebuah sekolah agar sistem
dalaman sekolah lebih teratur dan sistematik. Tanpa organisasi dan gaya
kepimpinan seorang guru, sebuah sekolah tidak akan dapat untuk mencapai misi
dan visi yang telah dirangka. Guru terutamanya perlulah mahir untuk mempelajari
segala ilmu baru yang berkaitan dengan Pembelajaran Abad 21 supaya konsep 4K 1N
dapat dicapai. Guru juga sentiasa
kreatif dalam menghasilkan pelbagai inovasi yang baharu untuk meningkatkan
semangat belajar dalam diri pelajar.
RUJUKAN
1.
Hamedah Wok Awang. (2010) Sinergi Dalam Pengurusan Sekolah.
Selangor : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
2.
Kepimpinan
pengetua sebagai peneraju kecemerlangan sekolah. (2017, August 2) Utusan
Borneo Online.
3.
Miftahul Huda dan Pipit Riyanto. (2018) Pengaruh Gaya Kepimpinan Direktif dan Gaya
Kepimpinan Konsultatif Terhadap Prestasi Kerja Karyawan Koperasi KPS Bhina
Raharja Lamongan. Universitas Islam Darul Ulum
4.
Norhannan Ramli. (2017). Prestasi Guru Pendidikan Islam Berasaskan Daya Kekuatan Dalaman,. Universiti
Malaya.

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.