Pendahuluan
Pengurusan mempunyai pelbagai definisi. Menurut
pandangan Islam, pengurusan membawa maksud suatu proses melakukan dan
menyempurnakan kerja melalui fungsi-fungsi pengurusan secara fitrah atau semula
jadi dan melalui orang lain untuk mencapai objektif kerja secara berkesan dan
memanfaatkan sumber organisasi secara cekap supaya matlamat dapat dicapai.
Selain itu, menurut Nurzaratulshima & Lilia,(2014). Pengurusan bermaksud
pengurusan melibatkan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan
usaha-usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara
cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi. Pembelajaran pula adalah
perubahan atau kemampuan seseorang yang dapat dikekalkan tetapi tidak
disebabkan oleh pertumbuhan. Perubahan yang dilihat melalui perubahan tingkah
laku dengan dibandingkan tingkah laku seseorang pelajar sebelum dan selepas
diadakan situasi pembelajaran.
Isi penting
Terdapat
beberapa perkara yang dapat saya pelajari dalam tajuk ini. Antara perkara yang
dapat saya pelajari ialah kaedah-kaedah pengurusan dan pembelajaran pelajar.
Terdapat dua jenis cara belajar iaitu secara berkumpulan dan bersendirian.
Belajar secara berkumpulan akan berlakunya percambahan idea dari setiap
ahli dan menjadikan otak lebih kreatif
dan aktif apabila berlakunya proses perbincangan. Manakala belajar secara
sendirian pelajar dapat menumpukan sepenuhnya terhadap pengurusan dan pembelajaran
pelajar. Selain itu belajar secara sendirian dapat dipraktikkan oleh pelajar
yang gemar akan ketenangan dan sukakan untuk mempunyai masa berseorangan agar
dapat memastikan pelajar dapat belajar dengan lebih efektif.
Selain itu,
perkara yang saya pelajari ialah gaya pembelajaran. Gaya pembelajaran terbahagi
kepada tiga iaitu kinestestik, audiotori dan visual. Gaya pembelajaran
kinestetik ini, murid akan belajar dengan baik dan berkesan melalui peglaman
dan akan melibatkan diri secasa fizikal dalam aktiviti di kelas. Mereka
biasanya dapat mengingati sesuatu dengan baik dan berkesan apabila melakukan
aktiviti secara ‘hand-on’. Selain itu, gaya pembelajaran ouditori pula murid
belajar dengan mendengar perkataan atau ayat yang disevut dan juga arahan
lisan. Murid auditori boleh mengingati penerangan melalu bacaan kuat atau
mengerakkan bibir ketika membaca teruatama apabila mempelajari sesuatu yang
baru. Mereka juga dapat megukuhkan lagi ingatan mereka dengan mendengar semula
rakaman pita audio, mengajar murid lain dan berbincang dengan guru. Manakala
untuk gaya pembelajaran visual, murid dapat belajar lebih baik dengan melihat
sesuatu teks berbentuk perkataan, ayat dalam buku, papan hitam atau paparan
komputer. Mereka jugak lebih mengingati dan memahami arahan dan penerangan
menerusi pembacaaan ayat atau teks berkenaan. Pelajar visual ini juga selalunya
menulis nota syarahan atau arahan lisan jika mereka mengingati sesuatu.
Kesimpulannya, pengurusan
pembelajaran amat penting bagi guru dan murid. Ia dapat merangkumi cara
seseorang pelajar itu belajar sama ada dalam individu mahuupun secara
berkumpulan. Malah ia juga tentang
kaedah yang terbaik pelajar mempelajari sesuatu perkara itu secara kinestetik,
visual dan atau auditori. Hal ini kerana setiap individu mempunyai kefahaman
tersendiri untuk beajar dan ia juga bergantung pada individu pelajar tersebut.
Peta minta Bab 2 Pengurusan dan pembelajaran murid

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.