music

Sunday, 16 December 2018

BAB 10 PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

Pengurusan Pelbagai Budaya

Pengurusan menurut kamus dewan edisi bermaksud satu bentuk kumpulan Yang bekerja bersama-sama menggunkan sumber Yang terhad untuk mencapai matlamat Yang  sama. Kepelbagaian pula meliputi berbagai-bagai latar belakang , pencapaian, budaya , Bahasa , Dan nilai yang menjadi pegangan kepada seseorang pelajar. Topik pengurusan pelbagai budaya ini ingin memfokuskan pada latar belakang murid-murid yang datang dari situasi Yang berbagai-bagai serta sejauh mana guru-guru mampu memahami dan menguasai cara untuk menguruskan Kepelbagaian budaya ini. Pemerhatian dijalankan untuk mendapatkan kepastian tentang bargaimana elemen-elemen pelbagai budaya ini diterapkan dalam pengajaran dan pembelajaran. Pendekatan yang telah digunakan adalah dengan melihat sendiri situasi atau suasana yang berlaku dalam bilik darjah agar pemerhatian secara langsung dapat dilaksanakan.

 Konsep pelbagai upaya yang berjaya ditekankan dalam pemerhatian ini adalah bertunjagkan Kepelbagaian agama, kepelbagaian bangsa dan kaum, kepelbagaian Cara hidup  dan juga kepelbagaian nilai. Berdasarkan pemerhatian yang telah dijalankan, sesungguhnya terdapat pelbagai cara dan teknik yang boleh diaplikasikan dalam pendekatan yang digunakan oleh guru-guru samaada secara langsung atau tidak langsung. Cara yang digunakan serikit sebanyak dapat membantu corak pendidikan di Malaysia supaya pembelajaran menjadi lebih berkesan dan memberangsangkan sekaligus dapat membuka minda pihak-pihak yang terlibat dalam pengurusan pelbagai budaya. Berdasarkan pemerhatian lagi, guru-guru telah menggunakan pendekatan yang sesuai dalam pengajaran mereka untuk melahirkan insan Yang seimbang daripada segi jasmani, emosi, rohani dan intelek walaupun setiap murid datang dari latarbelakang yang berbeza-beza.


Murid-murid yang dilahirkan juga dapat menghayati nilai murni dan usaha yang dipaparkan oleh guru tersebut. Jelaslah bahawa pemahaman guru tentang nilai kepelbagaian budaya yang ada dalam diri murid-murid dapat membantu guru itu sendiri dalam proses penyampaian ilmunya kerana apabila guru faham tentang cara anak murid itu menerima pembelajaran maka proses pengajaran akan menjadi lebih efektif seterusnya membantu murid tadi menjadi seorang pelajar yang berpersonaliti terpuji dan cemerlang dalam akademik. Murid juga akan lebih berkeyakinan dan seronok untuk belajar apabila kesefahaman antara dua pihak wujud dan menjadikan mereka lebih selesa untuk menimba ilmu pengetahuan.

PETA MINDA 

Rujukan

Ab. Halim Tamuri. September 2017. Pendidikan Abad ke 21 Dalam Kepelbagaian Budaya: Cabaran 
dan Harapan. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor. Dimuat turun daripada: https://www.researchgate.net/publication/320858903_Pendidikan_Abad_ke_21_Dalam_Kepelbagaian_Budaya_Cabaran_dan_Harapan

Anita Hj Abu Hasan, Noryani Md Yusof Ph.D & Husni Hj Jazam. 2015 Budaya & Pembelajaran. Pelangi Professional Publishing. 58-59

Pendidikan Abad ke 21 Dalam Kepelbagaian Budaya: Cabaran dan Harapan


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.