Pendidikan
Khas ialah pendidikan yang disediakan untuk kanak-kanak dengan keperluan khas.
Mereka termasuklah golongan yang mempunyai masalah penglihatan, pendengaran,
serta yang mempunyai masalah dalam pembelajaran dan pintar cerdas. Pendekatan
definisi baharu kanak-kanak dengan keperluan khas menekankan kepada kebolehan,
kefungsian, kemahiran, perkembangan, penguasaan, dan pencapaian kanak-kanak
tersebut dalam kemahiran perkembangan (developmental skills). Pendekatan
tradisi atau terdahulu menekankan kepada kecacatan dan ketidakupayaan individu.
Pengajaran pendidikan khas (PK) yang bercorak individu yang direka untuk
memenuhi keperluan-keperluan pendidikan yang berkaitan dengan murid-murid
kurang upaya. PK menyediakan peluang-peluang pembelajaran yang tidak dapat
disediakan dalam kurikulum yang standardize atau biasa
Tiga isi yang saya pelajari dalam topik ini berkaitan
pengurusan pelajar pelbagai upaya seperti keperluan khas, pemulihan, dan
penggayaan. Pengurusan bagi berkeperluan khas ini ialah berkaitan dengan
masalah pembelajaran. Murid pelbagai upaya ini terdiri daripada murid yang
mempunyai autisme, sindrom down, hyperactive dan masalah pembelajaran.
Organisasi fizikal iaitu susunan kelas dari segi penampilan kelas, penggunaan
ruang kelas, pencahayaan serta hiasan dinding dan ruang penyimpanan barang
mempengaruhi proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Memerlukan suasana pembelajaran yang berbeza kerana
murid-murid tersebut mudah bosan dengan suasana pembelajaran yang biasa. Guru
Pendidikan khas perlu mencari insiatif bagi menarik perhatian murid untuk
belajar di dalam kelas. Guru perlu bijak dalam menguruskan murid yang pelbagai
upaya ini kerana mereka anak-anak istimewa yang amat sukar untuk dididik. Guru
perlu mewujudkan persekitaraan pembelajaran yang berkesan dengan menetapkan
peraturan dan menjelaskan akibat yang berlaku sekiranya murid tidak mematuhi
peraturan. Guru perlu memantau tingkah laku murid pelbagai upaya tersebut
secara konsisten bagi memastikan murid tersebut sentiasa mematuhi peraturan. Guru
perlu mencari kaedah pembelajaran yang sesuai untuk mendidik pelajar seperti
ini dan semestinya kaedah pengajaran yang digunakan untuk murid pelbagai upaya
ini juga berbeza daripada murid aliran perdana. Guru boleh menggunakan pelbagai
kaedah yang dapat menarik minat murid untuk belajar dan memudahkan murid
tersebut untuk memahami apa yang dipelajari. Guru digalakkan menggunakan gambar
semasa mengajar murid untuk memastikan murid mengetahui bagaimana bentuk objek
tersebut dan dapat mengingati nama objek tersebut
Kaedah
pembelajaran itu mestilah berasaskan kemahiran.
Selain itu, pengurusan pelajar pelbagai budaya ini terdapat
juga beberapa kaedah pemulihan. Pemulihan ialah Satu program yang disediakan
bagi membantu murid-murid mengatasi masalah belajar yang khusus terutama yang
berkaitan dengan penguasaan kemahiran asas membaca, menulis dan mengira atau
lebih dikenali sebagai 3M. Tujuan program pemulihan ini diwujudkan adalah untuk
membantu mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu,
membantu murid mengubah sikap yang negatif dan tingkah laku yang menjejaskan
pembelajaran dan memupuk serta mengembangkan sikap keyakinan diri dan sikap
positif terhadap pembelajaran. Terdapat tiga jenis pemulihan iaitu Program
Pendidikan Pemulihan dalam Kelas KBSR, Program Literasi dan Numerasi (LINUS),
dan Kelas Intervensi Awal 2M (KIA2M).
Seterusnya, penggayaan juga digalakkan dalam kaedah
pengajaran mendidik pelajar yang pelbagai upaya ini. Pengayaan merupakan
aktiviti tambahan kepada aktiviti asas dalam proses pembelajaran yang
dilaksanakan sama ada semasa waktu persekolahan atau di luar waktu
persekolahan. Aktiviti yang dilakukan dalam proses pengayaan adalah lebih
menarik minat dan mencabar diri pelajar. Tujuan aktiviti tambahan ini
dijalankan bagi meluaskan pengetahuan dan pengalaman pelajar di samping
mengukuhkan kemahiran yang sedang mereka pelajari. Antara objektif penggayaan
ini adalah membolehkan para pelajar menggunakan kemahiran-kemahiran yang telah
mereka kuasai bagi memperluas pengetahuan dan pengalaman mereka dan Membiasakan
pelajar melakukan perkara yang lebih mencabar berdasarkan kebolehan mereka yang
sedia ada seperti menjalankan aktiviti yang beraras tinggi supaya melahirkan
pelajar dapat berfikir aras tinggi. Terdapat juga prinsip penggayaan dalam
pengurusan ini iaitu inovasi, metodologi yang luas, aktiviti yang pelbagai, dan
pembelajaran kendiri. Jenis penggayaan juga terbahagi kepada dua iaitu
penggayaan mendatar dan penggayaan menegak. Penggayaan mendatar ialah Aktiviti
yang berdasarkan kebolehan pelajar dalam kumpulan, aktiviti pengayaan berlainan
di antara kumpulan mengikut tahap pencapaian pelajar dan ia bertujuan untuk
memperkukuhkan kemahiran yang telah dikuasai oleh pelajar. Manakala penggayaan
menegak ialah aktiviti yang mengikuti minat dan bakat pelajar dalam kumpulan
cerdas sahaja, aktiviti yang akan dirancang dan dilaksanakan dalam bentuk yang
lebih kompleks, dan ia agak mencabar dan dalam peringkat yang lebih tinggi.
Kaedah bagi merancang aktiviti penggayaan ialah mengikut bidang (kebolehan),
masa, aktiviti, bahan, dan ruang/tempat.
Kesimpulannya, topik ini telah menerangkan tentang
pengurusan pelajar pelbagai upaya seperti pemulihan dan penggayaan. Oleh itu,
pelajar pelbagai upaya ini perlu diberi perhatian khusus daripada guru. Guru
perlu bersabar dalam mengajar pelajar-pelajar ini kerana mereka tidak seperti
pelajar normal yang lain yang boleh menerima maklumat daripada guru dengan
mudah. Selain itu, guru juga perlu sentiasa melibatkan pelajar pendidikan khas
dengan pelajar normal di sekolah
PETA MINDA
RUJUKAN
Daniel Helmi (2015), Pengurusan Murid
Pelbagai Upaya.
Pengurusan Murid Pelbagai Upaya (2010).

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.