Pendahuluan
Pengurusan bermaksud pengurusan
melibatkan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan
usaha-usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara
cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi.( Nurzaratulshima &
Lilia,(2014)). Sumber adalah bahan-bahan atau material yang dapat dirujuk bagi
membantu pelajar dan guru dalam pembelajaran dan pengajaran. Oleh itu dapat
disimpulkan bahawa pengurusan sumber pembelajaran ialah menggunakan pelbagai
sumber iaitu jurnal, suratkhabar, multi-media, laman web, komuniti dan
masyarakat.Pelajar digalakkan untuk mendapatkan maklumat secara aktif dari
pelbagai sumber.
Isi penting
Terdapat beberapa isi penting
yang telah saya pelajari dalam topik ini ialah
dapat mengetahui peranan dan fungsi sumber pembelajaran terhadap pelajar
di sekolah. Antara peranan sumber pembelajaran ialah sumber sebagai penjelasan
makna dan konsep. Selain itu, sumber juga berfungsi sebagai pengerak penggunaan
pelbagai deria. Memberikan inspirasi dan kreatif juga ialah salah satu fungsi
sumber pembelajaran. Ia juga menjadikan aktiviti pembelajaran relevan dan
berguna.
Seterusnya, apa yang saya dapat
dari tajuk ini ialah kemahiran akses sumber pembelajaran yang digunakan
disekolah. Sebelum mengulas lebih lanjut, kemahiran itu didefenisikan sebagai
keupayaan atau kecekapan untuk melakukan sesuatu perkara. Kemahiran ini sangat
penting kerana dalam zaman teknologi moden ini, dunia kita terdedah kepada
ledakan maklumat. Kemahiran ini dapat membantu seseorang itu mencari tau
memperolehi maklumat dari pelbahai sumber seperti alat elektronik, perpustakaan
dan sebagainya. Antara ciri-ciri yang perlu ada pada sesuatu sumber itu ialah
tepat, cepat, lengkap, ringkas dan berkaitan.
Selain itu, apa yang saya dapat
pelajari ialah mengetahui Pembentukan Pusat Sumber yang berkesan. Pelaksanaan
PSS abad ke-21 lebih tertumpu kepada kualiti penggunaan dan peningkatan PSS
secara optimum serta memberi tumpuan kepada pemerolehan ilmu dan literasi
maklumat. PSS dirancang dan disusun mengikut keperluan semasa. Terdapat 3 unsur
atau elemen yang dapat meningkatkan penggunaan yang optimum. Antaranya ialah
ruang, kandungan dan teknologi. PSS perlu mempunyai infrastruktur seperti
pengudaraan dan pencahayaan yang mencukupi serta menyediakan suasana
pembelajaran yang selesa (fun learning area) berteraskan resource-based learning. Teknologi pula dapat mewujudkan
persekitaran pembelajaran peribadi dan menggalakkan murid bermain, meneroka dan
menyelidik secara lebih mendalam. Manakala untuk kandungan PSS abad ke-21
mestilah mengutamakan pembelajaran berpusatkan murid. Oleh itu koleksi bahan
mestilh bersesuaian disedikan mengikut keperluan kurikulum dan kokurikulum.
Akhir sekali,
dalam sesebuah pusat sumber, sumber pembelajaran boleh dibahagikan kepada
beberapa kategori, antaranya perkakasan (hardware) dan bahan (software). Bagi
sumber bahan, terdapat 2 kategori iaitu bahan bercetak dan bahan tidak
bercetak. Antara contoh bahan bercetak adalah buku rujukan, buku fiksyen,
majalah dan surat khabar, manakala bahan tidak bercetak adalah perisian,
permainan dan perkakasan.
Rumusan
Secara kesimpulannya,
pengurusan sumber pembelajaran merupakan aspek peting dalam proses pembelajaran
Abad ke-21 kerana tanpa pengurusan sumber yang baik, proses PdPc tidak dapat
berjalan dengan lancar. Murid juga hanya akan dapat mempelajari sesuatu dengan
lebih baik sekiranya pengurusan sumber di sekolah dilaksanakan dengan
sistematik dan baik. Pusat Sumber sekolh memainkan peranan yng amat besar dalam
memastikan konsep pembelajaran berasaskan sumber berlaku di kalangan warga
sekolah dan masyarakat setempat.
Peta MInda Bab 6 Pengurusan Sumber
RUJUKAN
1.
Nurul Hazwani (2014). Apa itu pengurusan sumber. (Slaid Pembentangan). Diperoleh daripada
: https://prezi.com/3ood1pnnxkxp/apa-itu-pengurusan-sumber/

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.