music

Monday, 17 December 2018

BAB 7 STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN

PENGENALAN
Menurut Stephanie K. Marrus (dalam Umar, 2005:31), pengertian strategi adalah suatu proses penentuan rencana para pemimpin puncak yang berfokus pada tujuan  jangka  panjang  organisasi,  disertai penyusunan  suatu  cara  atau  upaya  bagaimana agar tujuan tersebut dapat dicapai.  Selain itu,  menurut  Hamel  dan  Prahalad  (dalam  Umar,  2005:31)  strategi  merupakan  tindakan  yang  bersifat  incremental (senantiasa  meningkat)  dan  terus-menerus, serta dilakukan berdasarkan sudut pandang tentang apa yang diharapkan oleh para pelanggan di masa depan, dengan demikian strategi hampir dimulai dari apa  yang  terjadi  dan  bukan  dimulai  dari  apa  yang  akan  terjadi.  Terjadinya  kecepatan  inovasi  pasar  yang  baru  dan  perubahan  pola  konsumen  memerlukan kompetensi inti (core competencies).

Bilik Pembelajaran merupakan lokasi atau tempat yang paling penting untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Disini dapat dilihat para pelajar akan belajar bagi menimba ilmu sesuatu bidang ilmu yang akan disampaikan oleh guru-guru. Secara jelasnya, bilik pembelajaran merupakan tempat seseorang murid belajar dan mendapat ilmu pengetahuan daripada seseorang guru.

ISI PENTING

1- Unsur Fizikal Bilik Pembelajaran
Salah satu faktor yang dikenalpasti untuk suasana pembelajaran dan pengajaran di dalam bilik darjah adalah mesti dilihat pada ciri fizikal bilik pembelajaran itu. Keselesaan dan keseronokan pelajar untuk belajar memberikan kesan yang jelas terhadap pencapaian akademiknya serta tingkah laku seseorang pelajar itu terhadap sesi pembelajaran yang mereka lalui di sekolah (Research Matters 2002; Goodlard, 1964 and Oyira, 2006). Persekitaran fizikal sekolah termasuk bangunan, perabot bilik darjah, peralatan, bahan pengajaran, makmal, perpustakaan, tempat bermain (Obong et al, 2010).

2- Interaksi Dalam Bilik Darjah
Interaksi dalam bilik darjah ini dapat dibahagikan kepada empat (4) jenis iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala antara guru dan murid, interaksi dua hala antara murid dengan murid dan akhir sekali interaksi pelbagai hala iaitu di antara guru dengan murid dan murid dengan murid.

3- Mengurus Iklim Pembelajaran
Iklim Pembelajaran yang positif membawa maksud suasana yang seslesa dan sesuai untuk menggalakkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik pembelajaran. Iklim pembelajaran terbahagi kepada kepada tiga (3) iaitu suasana fizikal, suasana emosi dan juga suasan sosial. Suasana fizikal dapat dilihat seperti penggunaan alat bantu mengajar, keceriaan yang terdapat di dalam kelas, serta susunan kelengkapan dalam bilik darjah yang kemas. Berikutnya, suasana sosial pula dapat dilihat melalui hubungan di antara guru dengan para pelajar dan hubungan pelajar dengan pelajar, interaksi dua hala dan pelbagai hala serta pembelajaran abad ke-21. Akhir sekali, suasana emosi yang melibatkan pelbagai aspek yang perlu ada pada seseorang guru seperti kelantangan suara, menggunakan unsur jenaka untuk membuat kelas ceria, mengguanakan kata-kata pujian kepada pelajar, menvariasikan kaedah pengajaran, bersifat mesra dengan pelajar, bijak mengawal kelas serta mempunyai sifat-sifat kepimpinan.

RUMUSAN
Kesimpulannya, keberkesanan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran bergantung kepada strategi
pengurusan bilik pembelajaran itu. Seterusnya, unsur fizikal, interaksi dalam bilik pembelajaran dan 
juga iklim pengurusan bilik pembelajaran yang positif harus ditekankan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran di dalam bilik pembelajaran. Akhir sekali, pihak sekolah, guru-guru dan para pelajar
perlu memainkan peranan masing-masing agar strategi pengurusan bilik pembelajaran ini tercapai
serta berjalan dengan sempurna. 

PETA MINDA


RUJUKAN           
1)      Asiyai, Romina. Students Perception of The of Their Classroom Physical Learning Environment and Its 
       Impact on Their Learning and Motivation. College Student Journal. Nigeria. 2014   
2)      Lauren Madden, Gail Jones, Gina Childers, Teacher Education: Modes of Communication within 
       Asynchronous and Synchronous Communication Platform, Journal of Classroom Interaction. United States.
       2017 
3)   Evelina BALAS. Determining The Factors Contributing to The Use of a Communication Method in 
The Classroom. Journal Plus Education/Educatia Plus. Romania. 2014

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.