Menurut Stephanie K. Marrus (dalam
Umar, 2005:31), pengertian strategi adalah suatu proses penentuan rencana para
pemimpin puncak yang berfokus pada tujuan
jangka panjang organisasi,
disertai penyusunan suatu cara
atau upaya bagaimana agar tujuan tersebut dapat
dicapai. Selain itu, menurut
Hamel dan Prahalad
(dalam Umar, 2005:31)
strategi merupakan tindakan
yang bersifat incremental (senantiasa meningkat)
dan terus-menerus, serta
dilakukan berdasarkan sudut pandang tentang apa yang diharapkan oleh para
pelanggan di masa depan, dengan demikian strategi hampir dimulai dari apa yang
terjadi dan bukan
dimulai dari apa
yang akan terjadi.
Terjadinya kecepatan inovasi
pasar yang baru
dan perubahan pola
konsumen memerlukan kompetensi
inti (core competencies).
Bilik Pembelajaran merupakan lokasi atau tempat yang paling penting untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Disini dapat dilihat para pelajar akan belajar bagi menimba ilmu sesuatu bidang ilmu yang akan disampaikan oleh guru-guru. Secara jelasnya, bilik pembelajaran merupakan tempat seseorang murid belajar dan mendapat ilmu pengetahuan daripada seseorang guru.
ISI PENTING
1- Unsur Fizikal Bilik Pembelajaran
Salah
satu faktor yang dikenalpasti untuk suasana pembelajaran dan pengajaran di
dalam bilik darjah adalah mesti dilihat pada ciri fizikal bilik pembelajaran
itu. Keselesaan dan keseronokan pelajar untuk belajar memberikan kesan yang
jelas terhadap pencapaian akademiknya serta tingkah laku seseorang pelajar itu
terhadap sesi pembelajaran yang mereka lalui di sekolah (Research Matters 2002;
Goodlard, 1964 and Oyira, 2006). Persekitaran fizikal sekolah termasuk
bangunan, perabot bilik darjah, peralatan, bahan pengajaran, makmal,
perpustakaan, tempat bermain (Obong et al, 2010).
2- Interaksi Dalam Bilik Darjah
Interaksi dalam bilik darjah ini dapat dibahagikan kepada
empat (4) jenis iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala antara guru dan
murid, interaksi dua hala antara murid dengan murid dan akhir sekali interaksi
pelbagai hala iaitu di antara guru dengan murid dan murid dengan murid.
3- Mengurus Iklim Pembelajaran
Iklim Pembelajaran yang positif membawa maksud suasana yang seslesa dan sesuai untuk menggalakkan proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik pembelajaran. Iklim pembelajaran terbahagi kepada kepada tiga (3) iaitu suasana fizikal, suasana emosi dan juga suasan sosial. Suasana fizikal dapat dilihat seperti penggunaan alat bantu mengajar, keceriaan yang terdapat di dalam kelas, serta susunan kelengkapan dalam bilik darjah yang kemas. Berikutnya, suasana sosial pula dapat dilihat melalui hubungan di antara guru dengan para pelajar dan hubungan pelajar dengan pelajar, interaksi dua hala dan pelbagai hala serta pembelajaran abad ke-21. Akhir sekali, suasana emosi yang melibatkan pelbagai aspek yang perlu ada pada seseorang guru seperti kelantangan suara, menggunakan unsur jenaka untuk membuat kelas ceria, mengguanakan kata-kata pujian kepada pelajar, menvariasikan kaedah pengajaran, bersifat mesra dengan pelajar, bijak mengawal kelas serta mempunyai sifat-sifat kepimpinan.
RUMUSAN
Kesimpulannya, keberkesanan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran bergantung kepada strategi
pengurusan bilik pembelajaran itu. Seterusnya, unsur fizikal, interaksi dalam bilik pembelajaran dan
juga iklim pengurusan bilik pembelajaran yang positif harus ditekankan dalam proses pengajaran
dan pembelajaran di dalam bilik pembelajaran. Akhir sekali, pihak sekolah, guru-guru dan para pelajar
perlu memainkan peranan masing-masing agar strategi pengurusan bilik pembelajaran ini tercapai
serta berjalan dengan sempurna.
PETA MINDA
RUJUKAN
1) Asiyai, Romina. Students Perception of The of Their Classroom Physical Learning Environment and Its
Impact on Their Learning and Motivation. College Student Journal. Nigeria. 2014
2) Lauren Madden, Gail Jones, Gina Childers, Teacher Education: Modes of Communication within
Asynchronous and Synchronous Communication Platform, Journal of Classroom Interaction. United States.
2017
3) Evelina BALAS. Determining The Factors Contributing to The Use of a Communication Method in
The Classroom. Journal Plus Education/Educatia Plus. Romania. 2014

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.