music

Sunday, 16 December 2018

BAB 12 SEKOLAH DAN PERSEKITARAN


Menurut Sharifah Alsagoff (1990), Sekolah adalah satu institusi masyarakat setempat iaitu dari segi sejauh mana sekolah-sekolah sesebuah masyarakat setempat itu merupakan identiti dan nilai-nilai masyarakat itu dan merupakan fokus untuk integrasi kehidupan masyarakat. Sekolah juga selalu dikenali sebagai pusat penyebaran ilmu untuk mendidik anak. Pada mulanya fungsi sekolah itu terbatas pada beberapa kecekapan seperti membaca, menulis dan menghitung, tetapi disebabkan kemajuan dalam ilmu pengetahuan dan teknologi meyebabkan sekolah tidak hanya mengajar menulis, membaca dan menghitung tetapi juga keterampilan tertentu dan mata pelajaran lain. Persekitaran pula didefinisikan sebagai kawasan disekeliling suatu tempat. Persekitaran sekolah merujuk kepada suasana dalam sekolah dan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan sesebuah sekolah. Persekitaran sekolah sangat mempengaruhi perkembangan pelajar di sekolah. Persekitaran fizikal di sekolah merujuk kepada kemudahan dan peralatan yang dibekalkan di sekolah. Sebagai contoh, reka bentuk bilik darjah dari segi pencahayaan dan pengudaraan, kebersihan bilik darjah dan kawasan sekolah, susunan perabot, sumber bahan pembelajaran dan sebagainya. Bangunan sekolah yang indah, kawasan sekolah yang bersih dan ditanam dengan pelbagai jenis pokok memberikan keselesaan dan ketenangan kepada murid.
            Hubungan sekolah dengan masyarakat merupakan jalinan interaksi yang diupayakan oleh sekolah agar dapat diterima di tengah-tengah masyarakat untuk mendapatkan aspirasi, simpati dari masyarakat serta menjalinkan kerjasama yang baik antara sekolah dengan masyarakat untuk kebaikan bersama, atau secara khusus bagi sekolah. Penjalinan hubungan tersebut adalah untuk menjayakan program-program sekolah yang berkaitan sehingga sekolah tersebut mencapai kejayaan. Selain itu, hubungan sekolah dengan ibu bapa pula, adalah untuk mewujudkan permuafakatan yang saling memerlukan ibarat aur dengan tebing bagi menjana kecemerlangan sekolah dan melahirkan masyarakat madani. Satu strategi yang boleh dilaksanakan adalah merapatkan hubungan sekolah dengan ibu bapa melalui PIBG. Seterusnya, hubungan di antara sekolah dengan guru adalah guru sebagai pengganti ibu bapa, sebagai kerani, pakar mata pelajaran dan sebagai kaunselor.  Terdapat juga hubungan persekitaran dan hubungan sekolah dan masyarakat. Hubungan persekitaran adalah hubungan yang dititikberatkan di sekeliling mereka iaitu hubungan sesama guru, guru dengan murid dan murid dengan murid.
            Usaha mewujudkan kesatuan dan perpaduan dalam sebuah negara berbilang agama dan budaya merupakan suatu perkara yang mencabar. Penekanan kepada perpaduan dalam kepelbagaian dan inklusif. Pastikan kesaksamaan untuk semua, khususnya dalam bidang pendidikan. Pendidikan adalah kepentingan awam dan mempunyai peranan yang sangat penting untuk memupuk integrasi antara kaum. Ia memerlukan tindakan secara holistik agar masyarakat memperoleh mutu pendidikan yang setara, bersifat futuristik dalam menghadapi masa depan yang penuh persaingan. Terdapat 10 isu dan cabaran dalam pendidikan semasa iaitu integrasi nasional, pendemokrasian pendidikan, pendidikan berterusan, pendidikan seumur hidup, perubahan kurikulum, persediaan menghadapi persaingan global, perkembangan profesionalisme guru, kepelbagaian budaya, penggunaan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran serta gejala sosial.
            Pendidikan global adalah merupakan keupayaan bersistematik untuk membentuk wawasan dan perspektif murid dan pelajar, kerana melalui pendidikan global murid dan pelajar dibekalkan penguasaan kemahiran subjek secara mantap dan menyeluruh berkaitan dengan kehidupan global. Pendidikan global perlu mempersiapkan murid untuk memahami dan mengatasi adanya kebergantungan global yang meliputi hubungan antara negara. Pelbagai keperluan ini melibatkan usaha saling bantu membantu dan ia tidak akan dapat dipenuhi jika sempadan negara menjadi penghalang (Hoopes, 1997). Fungsi globalisasi pendidikan adalah untuk menghasilkan sumber yang diperlukan untuk pendidikan dan pembelajaran sepanjang hayat dan menjadikan proses berterusan meningkatkan tahap kemahiran dan pengalaman seseorang.
            Kesimpulannya, topik ini membincangkan tentang hubungan sekolah dengan masyarakat, guru dan ibu bapa, isu dan cabaran pendidikan semasa serta pendidikan dan globalisasi. Oleh itu, kemudahan merupakan perkara utama yang patut diambil kira oleh pihak sekolah. Hubungan yang bauk antara guru dengan ibu bapa dan masyarakat juga memainkan peranan yang penting dalam menjaga persekitaran sekolah yang baik. Persekitaran yang bersih dan selamat akan menaikkan semangat murid untuk belajar. Kebersihan dan keselesaan merupakan tonggak utama bagi keselesaab murid-murid untuk belajar.




RUJUKAN
Suu Wan. (2016). Sekolah dan Persekitaran. Diperoleh daripada https://www.scribd.com/document/331622050/Laporan-Kps-sekolah-dan-persekitaran
Shockgadof. (2011). Hubungan Sekolah dengan Masyarakat Sekolah dan Guru. Diperoleh daripada https://www.slideshare.net/shockgadof/hub-sekolah-dgn-masysekguru


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.