Pengurusan Alam Pembelajaran
Sebagai
seorang pendidik, guru bukan sahaja bertanggungjawab dalam menyampaikan ilmu
pengetahuan namun guru juga perlu mahir bertindak layaknya seorang pengurus.
Hal ini kerana guru-guru perlu berhadapan dengan pelbagai situasi apabila
melibatkan diri dengan murid-murid Dan warga sekolah. Tugas guru sebagai
pengurus tidak terhad kepada menguruskan pelajar bahkan juga guru harus
menguruskan jadual bilik darjah, memastikan tugasan dijalankan oleh semua murid
dengan sama rata. Guru bertanggungjawab untuk mewujudkan suasana bilik darjah
yang kondusif agar pembelajaran berlaku secara efektif. Kecekapan guru
menguruskan bilik darjah boleh menyumbang kepada keadaan emosi murid-murid
sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Alam Pembelajaran
bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat merangsang minat belajar
kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah laku ke arah positif dan
daripada tidak tahu kepada tahu.( Lee Shok Mee, 1993).
Berdasarkan
pemerhatian, guru boleh menjadi seorang pengurus yang baik apabila mereka
menguasai kemahiran-kemahiran seperti mengingati nama serta latar belakang
murid-muridnya. Hal ini kerana menurut Bartlett (2004) seorang guru yang
mengetahui tentang butiran anak muridnya merupakan seorang yang mempunyai
personaliti yang mengambil berat akan perihal pelajar. Selain itu, guru juga
harus menetapkan peraturan didalam bilik darjah mengikut kesesuaian dan apa
yang dikehendaki oleh guru tersebut dengan tidak melanggar etika yang telah
ditetapkan. Secara keseluruhannya, pengurusan alam pembelajaran penting bagi
memenuhi masa yang diperuntukkan untuk
mengajar, memastikan objektif pengajaran dan pembelajaran tercapai serta tidak
membosankan kerana dapat menarik perhatian pelajar terhadap pengajaran
tersebut. ( Noraisah Ibni Qasim, ). Ringkasnya, pengurusan alam pembelajaran
memainkan peranan yang penting dan perlu dititikberatkan oleh para guru supaya
minat pelajar terhadap pengajaran dapat dipupuk dengan mudah sekaligus meningkatkan
pencapaian mereka.
Rujukan
Nasbah, N. (2018). Guru sentiasa perlu
kreatif dalam Pd. Diambil daripada
PENGURUSAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN SEKOLAH RENDAH
KEBANGSAAN DI
ZON BANDAR DAERAH KOTA TINGGI. (2018). [Ebook]. Retrieved from http://eprints.utm.my/id/eprint/39043/1/RaedahMdAminMFP2013.pdf
Noormala,
Ali, Mohamed Sharif Mustafa. dan Roslee Ahmad. (t.t.). Pendekatan temubual
sebagai metod kajian kes. suatu persepsi di kalangan
pelajar perempuan cemerlang
terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
hlm.1-12. Diperoleh daripada

No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.